Saturday 5 January 2013

sambungan cerita saya

salam semua....harap hari ini membawa keberkatan dalam hidup kita semua,,,jadikan pengalaman yg dulu sebagai ilmu untuk kita menjadi lebih matang menempuh perjalanan kehidupan kita sekarang....saya nak sambung balik story yang tak habis hehe.....mmg saya beruntung ketika itu kerana saya masih muda dan antibodi saya masih kuat untuk melawan sel cancer itu dari merebak tp semangat saya amat rapuh dan fikiran saya hanya fikir 'adakah aku akan mati?' Ya Allah ketika baru saya tahu betapa Allah menyayangi saya kerana saya tahu awal ttg penyakit saya n bagaimana saudara kita yg lain sudah stage 3 baru mereka tahu penyakit mereka....waktu tu tak tak dapat nak prevent lagi tapi dah tahap kena makan ubat n buat kemo.....Syukur ke hadrat illahi kerana saya masih ada rahim kerana menurut doktor kalau unur saya dah 38 ke atas ketika itu maybe dia akan terpaksa buang rahim saya....

Saya tanya doktor apakah PUNCA nya saya jadi begini.....rupa-rupanya saya ada masalah PCOS atau Polycsystic Ovarian Syndrome nanti saya cerita lebih lanjut.....selama 6 tahun bila saya pergi klinik pakar wanita semua beritahu masalah hormon, obesiti n stress....tak ada pun yg beritahu masalah sebenar...yalah kalau saya diberitahu masalah ini mesti pertama yg saya akan cari ialah internet utk tahu lebih mendlm ttg masalah saya betul tak?.....sudah 6 tahun saya kahwin n dah brp klinik dah saya pergi hanya di Normah Medical Centre je klinik yg beritahu saya ada masalah ini n sel cancel yang ada dlm rahim saya itu adalah disebabkan oleh masalah PCOS yang sudah teruk......PCOS ini kalau tak di ubati kesan buruk nya nanti adalah KANSER RAHIM....Ya ALLAH minta dijauhi dari perkara yg buruk....

Sejak dari itu, doktor bagi saya ubat hormon untuk regulatekan period saya....saya tak boleh tak datang period kecuali kalau mengandung...kalau saya lewat sikit saya kena pergi klinik check pregnant ke tak n kalau tak kena makan ubat untuk keluarkan period (sedih sgt sbb org lain period normal n tak payah makan ubat tapi saya tidak kalau tak mengandung terpaksa mkn ubat)....kalau dah makan ubat utk period ni mmg rasa tak selesa rasa bloating, perut kembung, pening, sakit badan, demam semua ada...Kadang-kadang rasa muak dah nak makan ubat....saya mmg allergi mkn ubat sejak dari kecil hehe (allergi yg dibuat sendiri :) )....Satu lagi masalah saya yg saya susah nak capai iaitu kuruskan badan...kalau berat saya turun ke 57 dan ke bawah memang saya akan period secara normal....nanti saya cerita lebih lanjut....masalah nya kejap saya kurus lepas tu gemuk balik (biasa lah kan kalau dah cuba makan produk utk kuruskan badan....kesan nya sekejap je pastu kalau tak makan gemuk balik....sejak tu saya amat prihatin dengan masalah org perempuan kalau dia dah kahwin n 3 tahun kahwin belum dapat anak...sebab apa menurut kata doktor kalau u dah kahwin tapi dalam masa 3 tahun belum dapat anak cepat pergi jumpa doktor pakar wanita kerana rahim wanita perlu berehat n masa untuk rahim itu berehat adalah ketika kita mengandung sebab ia tidak mengeluarkan period selama 9 bulan n waktu tu la rahim kita ni berehat....bila org tanya tapi bagaimana org yang tak berkahwin....org yg tak berkahwin risiko utk kena kanser rahim pun ada n mmg terbukti apabila saudara sebelah bapak mertua saya meninggal dunia kerana kanser rahim n dia belum pernah kahwin....masalah yang beliau selalu hadapi ialah bila period, darah akan keluar banyak.....semua itu adalah ketentuan ALLAH S.W.T....tapi kita sebagai WANITA MESTI ALERT dengan masalah kesihatan kita.....

emmm dah byk sgt saya menulis, apa kata saya sambung lagi nanti...nak pergi shopping utk hilangkan stress hehe...

No comments:

Post a Comment